Leta i den här bloggen

torsdag 23 april 2015

Ti-än-ti, vad är det?



När jag var på SETT, mässa för det moderna lärandet förra veckan, uppmanade en föreläsare oss att vara nyfikna på vad barnen pratar om. Passa också på att fråga dem om de vet vad Minecraft är, sa hon. Så hör jag det, men jag vet inte vad det är jag hör? Ti-än-ti? Det måste vara TNT - men på engelska!
- "Vad betyder det?" frågar jag.
- "Bomb!"
Så nämns något om Minecraft. Vi går iväg till sångstund på biblioteket. När vi går hem hör jag det igen, men från ett annat barn: ti-än-ti.
På våra lärplattor finns nu först och främst puppet pals men nu laddar vi ner Minecraft. För att ladda ner krävs bankkort med alla siffror som ska läsas upp och skrivas ner, de tre hemliga siffrorna och kortet är giltigt till månad och år.... Sedan har vi plötsligt Minecraft och nu får jag se hur fingrarna dansar fram över plattan och TNT:n dundrar sig genom lagren för att ge plats för vatten och byggnader. En värld som inte tidigare funnits hos oss har gjort entré.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar