Leta i den här bloggen

onsdag 29 mars 2017

Potatismatte


Samtal om potatis ur en matematisk synvinkel

Antal, grupperingar, jämföra, stora, små, fler, färre


 

Barn 1: De växer. 1,2,3…..27,28

Barn 2: räknar 1,2,3…10 (tvekar, de andra fyller i 11,12,13…)

Barn 3: (sorterar) Liten ska va där, en stor…, en liten hög

Vi räknar de mindre och räknar de större

Barn 3: Vilka var flest?

Barn 2: Så här kan man lägga. Jättelätt; 1,2

Barn 1: Femton där och 13 – de där är flest. 

Vi lägger dem bredvid varann och jämför längden på raden så vi ser direkt vilka som är flest. Vi pratar om att de går två och två – de är på väg på utflykt – vart kan de vara på väg?

Barn 3: Till affären

Barn 2: Till tågbanan

Barn 1: Åker madrass

 

De här var flest, de där var färre

Barn 1: Största potatisen är den här

Barn 2: Jag köpte den här för den är störst

Barn 3: Den här är ett öga och en näsa och en mun

Vi sorterar alla i en lång, lång rad, barnen mumlar med en instucket WHAT! mellan varven. Vi jämför längd och höjd. Barn 2 tar fram förstoringsglaset och håller det inpå potatisen

 

Barn 1: Lyft det så ser du större!

Barn 3: Jag tittar på utomjordingen

Barn 2: (med förstoringsglaset lite längre ifrån nu får syn på det som växer) Jag ser gröna grejer!

Barn 4: Det är som broccoli! Jag ser öga!

 

Vi ritar av varsin potatis

Barn 2: Jag har ritat dem

Barn 1: Min hade ett öga… här finns det ett litet öga

 

Barn 3: Så här ser min ut

Barn 2: Min mamma får se det här när hon ska hem. Nu har jag ritat min

Barn 1: Jag kan göra en arm, hihi

 

Barn 2: Coolt. Jag gör BEN på potatisen, ögon och sen näsa. Kolla munnen, vad han är glad. Kolla, han har ben, han har händerna här

 

Barn 1: Man kan försöka att rita. Små och stora, störst och störst och alla

Barn 2: Se munnen är där nere. COOL, kolla vad lång mun han har

Barn 3:Dens nos glänser, kolla!

Barn 2: (Målar över med svarta streck) Kolla vad smutsiga grejer. Kolla vad han har smutsat ner sig! Och hans pappa har också smutsat ner sig





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar