Leta i den här bloggen

onsdag 15 oktober 2014

Hur lång är du?


Lägg dig på papperet så får kompisarna rita runt dig. Hur kan vi mäta hur lång barnet är?
- Med en mätare.
- Vi har ingen mätare, vad kan vi mäta med då?
- Hmmmm. Med pennor?
- Du är sju pennor lång.
- Finns det nåt annat vi kan mäta med?
- Hmmmm, saxar?
- Hur många saxar lång tror ni att barnet är, har ni en hypotes?
- Kanske fyra...?
- Kanske sju?
Vi räknar och kontrollräknar. 
- Nio saxar lång. 
Olika enheter ger olika resultat. Det är ganska praktiskt att hålla sig till en enhet i taget och helst också en enhet som inte varierar i storlek. Att mäta någons längd med bondgårdsdjuren är inte så praktiskt. Det är också nyttigt att få öva sig att gissa; att ställa hypoteser.
Ett barn är nu uppspelt och springer och hämtar färgspadarna. Nio spadar, lika många som saxarna. Kanske man kan dra en slutsats av det, att spadar och saxar är lika långa? 
Nja, kanske inte exakt. Men det är ju viktigt att ha gemensam baslinje när man jämför också!

1 kommentar: