Samtal om potatis ur en matematisk synvinkel
Antal, grupperingar, jämföra, stora, små, fler, färre
Barn 1: De växer. 1,2,3…..27,28
Barn 2: räknar 1,2,3…10 (tvekar, de andra fyller i 11,12,13…)
Barn 3: (sorterar) Liten ska va där, en stor…, en liten hög
Vi räknar de mindre och räknar de större
Barn 3: Vilka var flest?
Barn 2: Så här kan man lägga. Jättelätt; 1,2
Barn 1: Femton där och 13 – de där är flest.
Vi lägger dem bredvid varann och jämför längden på raden så vi ser direkt vilka som är flest. Vi pratar om att de går två och två – de är på väg på utflykt – vart kan de vara på väg?
Barn 3: Till affären
Barn 2: Till tågbanan
Barn 1: Åker madrass
De här var flest, de där var färre
Barn 1: Största potatisen är den här
Barn 2: Jag köpte den här för den är störst
Barn 3: Den här är ett öga och en näsa och en mun
Vi sorterar alla i en lång, lång rad, barnen mumlar med en instucket WHAT! mellan varven. Vi jämför längd och höjd. Barn 2 tar fram förstoringsglaset och håller det inpå potatisen
Barn 1: Lyft det så ser du större!
Barn 3: Jag tittar på utomjordingen
Barn 2: (med förstoringsglaset lite längre ifrån nu får syn på det som växer) Jag ser gröna grejer!
Barn 4: Det är som broccoli! Jag ser öga!
Vi ritar av varsin potatis
Barn 2: Jag har ritat dem
Barn 1: Min hade ett öga… här finns det ett litet öga
Barn 3: Så här ser min ut
Barn 2: Min mamma får se det här när hon ska hem. Nu har jag ritat min
Barn 1: Jag kan göra en arm, hihi
Barn 2: Coolt. Jag gör BEN på potatisen, ögon och sen näsa. Kolla munnen, vad han är glad. Kolla, han har ben, han har händerna här
Barn 1: Man kan försöka att rita. Små och stora, störst och störst och alla
Barn 2: Se munnen är där nere. COOL, kolla vad lång mun han har
Barn 3:Dens nos glänser, kolla!
Barn 2: (Målar över med svarta streck) Kolla vad smutsiga grejer. Kolla vad han har smutsat ner sig! Och hans pappa har också smutsat ner sig
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar