Arbetsgång: när vi kommer till utställningen kommer det säkert vara folk där som tror att vi har gått fel. Men det har vi ju inte! Det är viktigt att inte röra på tavlorna och det andra på utställningen.
Anders Sunesson
Anders Sunesson. Speciellt girafftandläkaren med sin flodhästpatient lockade. Men att avbilda något med höjd, djup och bredd på ett platt papper så ett barn som valde detta konstverk valde istället att skriva viktiga bokstäver i klara färger:
Vi kan heller inte springa eller vara på olika ställen och vi behöver tänka på att hålla ner ljudnivån. Vi tittar och diskuterar sinsemellan. Nu är det dags för papperslappen som rivs av tillgängligt ark. Varje barn får en lapp och den ska läggas framför det konstverk som på något sätt tilltalar barnet, konstverket kan vara vackert eller fult, bara det är något som fastnar hos dem. Sedan tar en ny konstpromenad rum.
- Vem har lagt sin lapp här?
Barnet berättar in sin bild och de övriga barnen uppmuntras att ställa egna förståelsefördjupande frågor. De säger:
- Kan jag få ställa en fråga? (Jättegulligt låter det!). Frågor ställs, barnen funderar, formulerar sig och svarar.
Och NU kommer vi till nästa moment: gör din egen tolkning, antingen av den du just har berättat om eller om nåt annat som inspirerar. Aktivitetsnivå steg när barnen försökte få ner sina tolkningar på för dagen mycket små kartongbitar med oljepastellkrita. Och precis som Pippi sa så när hon skulle rita sin häst på papper i skolan så sa nån "men det får inte plats".
Vi la ut bilderna vid verken som de antingen hörde till eller där barnen tyckte att bilderna passade. Sedan gjorde vi nåt spännande: vi frågade mannen som tig hand om utställningen om han ville titta vad barnen hade gjort och det ville han!
Man fick ta kort för vår dokumentation men man måste skriva vem som är konstnären bakom de verk som visas på bild. Utställningen finns kvar till den femte februari 2017.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar