Leta i den här bloggen

lördag 10 oktober 2015

Försmak av föräldramötet



Inför föräldramötet - vad styr vår verksamhet?

Det finns ett papper vi använder vid utvecklingssamtalen och om vi utgår ifrån det så finns det kanske lite intressant information.
Det är tredelat:
1. Normer och värden
2. Barns utveckling
3. Barns inflytande

Det är också huvuddelarna i läroplanen som kom i sin första upplaga 1998 och är tunn. Där står inte VAD vi ska göra (till skillnad mot i Norge där deras rammeplan är en diger lunta med detaljerade anvisningar). Det lämnas till oss inom professionen att fundera ut bra sätt att nå de beskrivna målen. Ni kan själva ladda ner den, googla på lpfö98 eller läroplan för förskolan. Tunn men innehållsrik. Ofta meningar med tredelade upprepningar så det blir en slags idisslande effekt att läsa den. Just det är lite tröttsamt men annars är den väldigt bra! Varför man i Norge valt så detaljerat sätt KAN bero på att man har en annan personalsituation, en avdelningsledare/förskollärare per avdelning och de andra två kallas medhjälpare och har ingen utbildning alls. I Sverige /i alla fall i Östersund/ har vi tre högskoleutbildade förskollärare och man räknar med deras kompetens att ha bra idéer.


1. Normer och värden: det kom ett nytt ord som kallas värdegrunden. Demokrati och solidaritet med svaga och utsatta, allas lika värde, omtanke om miljön och hållbarhetstänkande är viktiga beståndsdelar. Viktigt att barnen får se att man får ha olika åsikter och trosuppfattningar. Innan läroplanen kom till fanns en rädsla att nämna något om detta så då lämnades barnen i ett tomrum med sina livsfrågor.
       När frågorna dyker upp ventilerar vi dem med de som är berörda eller intresserade.
Ett exempel på detta var i fredags när jag med tre barn gick förbi en minnesplats. Det finns beskrivet på bloggen. Barnen diskuterar med varann och jag finns med som upptäckare men även moderator, att stötta om de börjar bli lite odemokratiska och leda in på att vi har en rättsprocess. Men vi tar det med dem det berör, vi tar inte upp minnesplatsen i en samling med alla barn.
Jag tror att det berikar och utvecklar barnen.
       Vårt arbete handlar om att stärka självkänsla men inte på ett sätt som urholkar den. Exvis försöker vi inte kommentera kläder då det finns fall när familjerna har helvetiskt svårt att få på barnet kläder på morgonen för att barnen vill få beröm av fröken. Men om ditt barn är stolt över sina nya kläder vill vi hellre säga "jag ser att du är glad för dina nya kläder" "dom ser sköna ut". Vi vill ju självklart få barnen att uppleva sig sedda utan att det behöver vara yttre saker.
       Den delen har fått ett småsyskon i likabehandlingsplanen (nere på anslagstavlan). Det är vår andra plan och den inbegriper diskrimineringsgrunder och kränkningar, inte bara mellan barnen utan också om vuxna kränker barn. Redan tidigt vill vi stävja utstötningsmekanismer och vi behöver er hjälp. Läs vår plan och tala om för oss om ditt barn känner sig utanför eller om nån är dum mot ditt barn och vi inte sett det. 

2. Barns utveckling. Här finns projektidén att vi blandar matematik, språk, naturvetenskap/teknik och skapande för att skapa ett lustfyllt lärande. Ni föräldrar kan hjälpa oss genom att berätta vad era barn är intresserade av eller vad det lärt sig hemma hos er. Vi ska nämligen utgå från barnets intressen och de känner ju ni till bäst. När vi jobbade med ljuset så fanns det många aspekter att arbeta med som fångade barnen. Projekten om vulkaner och Elsa i Frost var resultatet av att vi såg barnens lek och vad de gillade att tala om. Kroppen engagerar stort och även de yngsta pratar om hjärta och skelett. De lär sig massor! 
        Läroplanen betonar faktiskt barnets lärande och speciellt det enskilda barnets lärande. Det var annorlunda före läroplanens tid; det var mer av att vi vuxna förmedlade lärande och då till hela gruppen. Under min utbildning då "lärde" jag en barngrupp om flyttfåglarna med hjälp av målade fågelbilder och en jordglob. Nuförtiden skulle jag nog välja att prata om flyttfåglar om vi var ute och såg gässen flyga i v-formation. Eller om nåt barn tog upp frågan. Detta leder oss som på räls till det sista på på vårt utvecklingssamtalspapper och den sista större punkten i läroplanen:

3. Barns inflytande. Vad pratar barnen om, vad engagerar dem? Jag som var med förr kan berätta att de duktigaste förskollärarna hade planerat hela läsåret. Denna planering upprepade de år efter år. En vecka trafik, två veckor höstlöv, två veckor våra kläder och var de kommer ifrån, tre veckor våra sinnen med sinnesövningar förmedlat till helgrupp, två veckor kon och dess produkter och familjeförhållanden etc etc.
         Det gav förstås en ram och en trygghet. Men det var på frökens villkor! Stackars den som intresserad av superhjältar och disneyprinsessor för det fanns det inte plats för. 
Ibland ser jag i sociala medier att man är allvarligt oroad över att barnen inte leker med trådrullar och att de rör sig för lite. Våra barn leker med kottar och i kojor och springer MEN de utforskar luftrör och lungor på lärplattan med. Jag är inte bekymrad för barndomens framtid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar